Wat gebeurt er als je afscheid neemt van overbodige spullen in een Thais dorp? Farang Kee Nok zoekt eenvoud, maar ontdekt dat minimalisme minder met bezit te maken heeft dan met herinnering. Een verhaal over een kruimeldief, een rendierkaart en de diepe wijsheid van een sleutelbos in de koelkast. Lees verder...
Thailand koestert zijn tradities, maar gebruikt nationalisme steeds vaker als schild tegen verandering. In plaats van bescherming blijkt het beleid juist een obstakel voor onderwijs, innovatie en open debat. Wat is de prijs van trots als die vooruitgang in de weg staat? Lees verder...
Tussen de drukte van Chinatown en de oevers van de Chao Phraya ligt Song Wat Road: een straat vol geschiedenis, karakter en stille schoonheid. Hier vervaagt de grens tussen toen en nu. Oude pakhuizen, creatieve makers en lokale verhalen maken dit tot een van Bangkok’s meest intrigerende buurten, terecht bekroond als een van de 40 coolste ter wereld. Lees verder...
Thailand telt steeds meer eco-resorts waar je overnacht midden in de jungle, zonder de natuur te belasten. Van drijvende bungalows tot boomhutten op zonne-energie: deze duurzame verblijven bieden comfort én bescherming van kwetsbare ecosystemen. Dit artikel laat zien hoe je als reiziger het verschil maakt. Lees verder...
Veel reizigers vermijden het regenseizoen in Thailand, maar wie zich niet laat afschrikken door een tropische bui ontdekt juist dan een rustiger, groener en voordeliger Thailand. In dit artikel lees je wat je kunt verwachten, welke regio’s geschikt zijn en waarom deze periode verrassend aantrekkelijk is voor avontuurlijke reizigers met een flexibel reisschema. Lees verder...
Waar ter wereld je ook op vakantie gaat je hebt overal oplichters die het voorzien hebben op toeristen. Zo ook in Thailand. Dit artikel geeft inzicht in de meest voorkomende vormen van oplichterij in Thailand. Het is vooral bedoeld om de argeloze toerist te waarschuwen. Lees verder...
Ik heb pas geleden een elektrische auto [EV] besteld voor minder dan 18.000 euro. Is dit een goed idee? Hier mijn afwegingen waarom ik het gedaan heb. Zijn er nog twijfels? Uiteraard. Dit zal ik ook uit de doeken doen. Lees verder...
In Thailand zijn twee voormalige topaanklagers veroordeeld tot celstraffen vanwege hun rol in het jarenlang verdoezelen van een dodelijk ongeluk met Red Bull-erfgenaam Vorayuth Yoovidhya. De zaak geldt al jaren als hét symbool van klassenjustitie, corruptie en straffeloosheid onder de elite. Lees verder...
De escalerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China laat ook in Thailand zijn sporen na. Hoewel het land geen direct doelwit is van Amerikaanse tarieven, lijdt de Thaise economie onder de wereldwijde onzekerheid. Vooral de exportsector en toeleveringsketens komen onder druk te staan, terwijl economen waarschuwen voor langdurige effecten en beperkte beleidsruimte. Lees verder...
Ik heb vandaag mijn visum verlengd in Hua Hin door middel van de combinatie methode. Dat ging heel soepel en met zeer fijne service. Lees verder...
Op deze nieuwjaarsdag verrassen we je met een pittige curry uit Noord-Thailand: Kaeng khae (แกง แค). Kaeng khae is een pittige curry van kruiden, groenten, de bladeren van een acaciaboom (cha-om) en vlees (kip, waterbuffel, varkensvlees of kikker). Deze curry bevat geen kokosmelk. Lees verder...
Buffalo Bay is een ongerept strand van Koh Phayam in de provincie Ranong. Het is verborgen parel in het zuiden. Het is net of je teruggaat naar Thailand in de jaren '70. Lees verder...
Ik woon sinds februari 2025 in Hua Hin en kan nog steeds geen dameskapper vinden die met mijn model goed overweg kunnen. Het is net dat beetje techniek wat ze missen. Lees verder...
Thailand roept al snel de associatie op met prachtige bountystranden. Dat klopt ook. De stranden in Thailand zijn wereldberoemd en behoren tot de mooiste ter wereld. In deze categorie passen ook de Phi Phi eilanden. Deze paradijselijke eilanden zijn vooral populair bij stelletjes, strandliefhebbers, backpackers, duikers en dagtoeristen. Lees verder...
Ik woon nu een paar jaar in Thailand en ik merk in omgang met andere Nederlanders een soort jaloerse sfeer. Als je iets goed voor elkaar hebt, een fijne relatie, een mooi huis dan zijn er altijd mensen die daar iets van vinden. Ze doen dan afstandelijk of maken vervelende opmerkingen. Lees verder...
|
|
|